پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۳ رمضان ۱۴۴۶

سایت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم

توسط معاونت آموزش مدیریت استان صورت گرفت:

پنجمین وبینار رویداد بزرگ آموزشی محیا برگزار شد

شناسه خبر : 135377

1402/04/26

تعداد بازدید : 375

پنجمین وبینار رویداد بزرگ آموزشی محیا برگزار شد
پنجمین وبینار تخصصی رویداد بزرگ آموزشی محیا در عرصه طلاب با موضوع "مهارتهای عملی ناظر به زیست معنوی شاد" با ارائه خانم دکتر نوری، استاد حوزه و دانشگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، پنجمین وبینار از سلسله وبینارهای رویداد بزرگ آموزشی محیا در عرصه طلاب با موضوع مهارتهای عملی ناظر به زیست معنوی شاد با تدریس خانم دکتر نوری استاد حوزه و دانشگاه در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد که رئوس مطالب مطرح شده تقدیم حضور می گردد:

روان ما وابسته است به پاسخ های درست به فلسفه زندگی. وقتی کاری را می کنیم که می فهمیم رضایت خدا در آن است، خوشحال می شویم نشاط و شادی در اسلام بارها تکرار شده در قرآن 25 با ریشه های مختلف از فرح به مشتقات شادی برمی خوریم. افراد شاد اعضای بدن راحتی دارند صورت گشاده دارند. در مقابل صورت منقبض دارند بی نشاط ها. حضرت امیرالمومنین میفرماید کسی که شادی اش کم باشد آسودگی آن در مردن است تستهای افسردگی موید فرمایش حضرت امیر است که افراد با درصد پایین شادی به دنبال و در انتظار مرگ خود هستند. شادی احساسی درونی است دو مولفه شناختی و هیجانی دارد مولفه شناختی رضایت از خود است و رضایت از زندگی. مولفه هیجانی بیشتر به حالات خندیدن و شوخ طبعی و تعادل بین هیجانات مثبت و منفی بازگشت دارد.

پرسشنامه شادی آکسفورد 24 سوال دارد چند سوال مربوط به رضایت از خود چند سوال رضایت کلی از زندگی چند سوال از رضایت از ارتباطات و تعاملات است و چند سوال در مدیریت زندگی است هماهنگی رفتار با نقش های زندگی چقدر است ارزشمندی زندگی را چقدر توانسته است بیاید فرایند ارزیابی و داوری زندگی را رضایت از زندگی میگویند چقدر زندگی بر اساس ملاکات من است.

۱۰:۵۴ قبل‌ از ظهر رضایت از خود ناشی از رضایت از فیزیک و اندام و جسمم هست خودِ جنسیتی من و تصویر و برداشت هر کس از هویت و زنانگی فرد، بیش از هفتاد درصد نارضایتی جنسیتی موضوعی ذهنی و روانی است هم در ارتباط با خو‌د و همسر و دیگران مشکل خواهد داشت. خودِ اجتماعی و رضایت از آن ناشی از میزان توجه فرد به تشویق و تایید دیگران است.

تصور معنوی و رضایت معنوی به بررسی و برآورد میزان رضایت فرد از فعالیت های معنوی پرسشنامه دکتر جانبزرگی سطح تحول روانی معنوی را می سنجد پنج سطح را می‌سنجد:

-سطح یک خودمیان بین که نسبت به خود و خدا و همه دعوا دارند دعاهای شکایت گونه دارند مدام ناراحت هستند پایین ترین سطح تحول معنوی را دارند حال بد و افسرده و ناراضی خرافات زیاد است اعتقاد دارند سحر و جادو شده اند.

 _ سطح دو جزئی نگر هستند دچار وسواس و ریز ریز و چارچوب بندی بررسی میکنند احساس گناه شدید و اینکه خدا میخواهد مرا مجازات کند...

-سطح سه: مرحله گذار و بینابینی که دین با ثباتی ندارند بحران معنوی دارند گاهی خیلی معنوی و دینی گاهی نه و در دوران نوجوانی اند بیشتر و دچار شبهه هستند.

-سطح چهارم دین بازساخت یافته

مقابله مثبت و منفی داشتیم افرادی که سطح تحول معنوی پایینی دارند معمولا مقابله هایشان منفی است فشار روانی را زیاد میکند فاصله ها را زیاد میکند مقابله های مذهبی جزو مقابله های قوی است می تواند مثبت یا منفی باشد مقابله مذهبی مثل اینکه بگوید حضرت زینب علیهاسلام چه صبری داشتی کمکم کن تحمل کنم اما مقابله منفی می گوید خدایا تو نیستی چرا بچه را از من گرفتی مقابله منفی یعنی اتفاقات بد و موقعیتهای منفی را خیلی سخت فشار می آورند باید دید دین و معنویت چه نقشی در میزان نشاط یا رنج ما داشته است. نباید مذهب تاثیر منفی بگذارد.

آیه ۲۸سوره رعد می فرماید الابذکر الله تطمئن القلوب متغیر مستقل الله و متغیر وابسته آرامش است اینکه چرا نرسیده ایم را باید بررسی کنیم چرا الله میگویم به آرامش نرسیده ام.  ایراد از متغیر مستقل و خدایی است که ما در ذهن خود ساخته ایم الهه است نه الله خدایی که من ساخته ام

بالاتر از ده هزار تکنیک درمانهای روان شناسی داریم اما چرا بیشتر تلاطم دارد و سختی میکشد؟

آمار افسردگی ها و اضطراب ها در کشورهای غنی و فقیر تفاوتهای چندانی ندارد

بی خدایی خطرناک ترین بیماری عصر حاضر است

خدای من هنگامی که زمین با همه وسعتش بر من تنگ میشود تو پناهگاه منی امام حسین می فرماید.

در کنار بهره هوشی (IQ) و هوش هیجانی(EQ) هوش سومی داریم با عنوان هوش معنوی(SQ).

هوش معنوی در گرو عواملی همچون انعطاف و تاب آوری و خودآگاهی است. مهم ترین عامل خودآگاهی است و در خودآگاهی بینش ها و دریافت ها مهم هستند مثلا واقعیت این است که آمده ایم در دنیا امتحان شویم پس جای راحتی نخواهد بود اما برخی بینش درستی ندارند و مدام از بروز مشکلات ناراحت یا دستپاچه می شوند. باید بین خداپنداره( God image) و خداپنداشت (God concept) تفاوت قائل شویم. خداپنداره آن تصویر ساختگی یا عینی در دهن من بر اساس سبک فرزندپروری و تجربه ها و آموخته یا تصوراتی که کودک از پدرومادر خود دارد همان ها را به خدا نسبت می دهد.

اما خداپنداشت آن تصویر و مفهوم واقعی خدا می باشد.

فاصله خداپنداره و خداپنداشت مهم است هرچقدر فاصله بیشتر باشد احساس رضایتمندی را به صورت مستقیم کاهش می دهد اما اگر نزدیک باشد این دو به هم سبب حس رضایتمندی در زندگی می شود.

باورهای من به خدا باید تصحیح شود زندگی من عوض شود.

اگر وجود خدا در زندگی ما یقینی باشد چه جایگاهی در زندگی ما خواهد داشت؟ آیا خدامحور شده ایم یا هنوز هم غرور و لجبازی و هوای نفس در روابط من حاکم است؟

چشمانتان را ببندید و نفس عمیقی بکشید فقط شمایید و خدا چه احساسی می کنید چه حرف هایی را می خواهید به خدا بگویید ؟

الله نور السماوات و الارض را در قران خوانده ایم خداوند نور است یعنی همه جا هست فقط ما بعضی جاها ما از او روگردان می شویم پشت که به نور بکنیم ظلمت و تاریکی مطلق حاکم است و در تاریکی احساسات شبهه و تردید و ترس افزایش می یابد.

تعریف داستان خلقت انسان و برگزیده شدن او از میان سیصد میلیون خواهر و برادر احتمالی نشان از انتخاب خداست انسان را. اتفاقی نبوده امدن من به دنیا پس انسان مخلوق ویژه خداست.

از همین جا سه ضلع ارزش/ نقش/ وظیفه خودنمایی می کند

باید ارزش اصلی را مشخص کنیم و بر اساس آن نقش خود را بازیابی کنیم و در سایه یادآوری نقش است که به انجام صحیح وظایف نایل خواهیم شد. احساس نارضایتی به جهت شناخت درست نقش اما انجام ناصحیح وظیفه است یا ارزش درست است اما نقش و وظیفه اشتباه باور شده است یا حتی ارزش هم اشتباه وقتی فهم شود سبب افزایش حس نارضایتی می شود.

لذا باید کنش ها و اعمال ما بر اساس نقش ها و ارزش ها باشد/ خودارزیابی کنیم.

بنیادی ترین و اساسی ترین مسئله در زیست معنوی شاد اصلاح باورها و شناخت های دینی است

گاهی تو را بزرگ می بینم و گاهی کوچک/ این تو نیستی که بزرگ می شوی و کوچک/ این منم که گاهی نزدیک می شوم و گاهی دور

معرفی مرکز مشاوره اسلامی سماح با شماره 02537838080 و 02537732896 با امکان مشاوره های تلفنی و چتی و دارای شعبه در برخی شهرهای کشور

 

معاونت آموزش استان قم/ تیر 1402

rss

 اخبار - اخبار - حوزه خواهران استان قم
پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۳ رمضان ۱۴۴۶

سایت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم

اخبار - اخبار

rss

    A PHP Error was encountered

    Severity: Warning

    Message: Invalid argument supplied for foreach()

    Filename: blocks/show_rss_1.html

    Line Number: 29

اوقات شرعی

امروز : پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۳
۱۳ رمضان ۱۴۴۶

عضویت در خبرنامه

©کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران می باشد.