معاون فرهنگی مدرسه علمیه حضرت خدیجه (سلام الله علیها) از برگزاری سومین جلسه از سلسله کارگاههای مهارتهای زندگی با عنوان «نبض زندگی طلایی» به منظور کسب شناخت هرچه بیشتر زوجین نسبت به یکدیگر به صورت برخط (آنلاین) خبر داد.
وی گفت: سومین جلسهی کارگاه مهارتهای زندگی با موضوع «شناخت مهارت خود آگاهی، با حضور خانم طهرانی، استاد حوزه و مشاور خانواده برگزارشد.
خانم طهرانی معنای اصطلاحی مهارت را کسب علم و دانش لازم در یک موضوع خاص به منظور بهتر اداره کردن زندگی به فرد دانست.
وی بعد از بیان حدیثی از حضرت علی(علیه السلام) که میفرمایند: شناخت نسبت به خود، بهترین معرفت است، در توضیح مهارت خود آگاهی گفت: مهارت خود آگاهی به معنای عکسالعملهایی است که فرد در مواجهه با وقایع و اتفاقات مختلف از خود بروز میدهد.
وی ضمن تاکید بر اهمیت بسیار بالای مهارت خودآگاهی، افزود: خودآگاهی منبع اولیه و پیشنیاز دیگر مهارتها از قبیل: مهارت همدلی، مهارت گفتوگو و دیگر مهارتهای بین فردی میباشد.
استاد طهرانی ضمن بیان خصوصیات افراد خودآگاه پرداخت و اظهار داشت: افراد خودآگاه، نسبت به احساسات و ارزشهای خود، شناخت و اعتقاد دارند و آنها را به درستی مدیریت میکنند. این افراد دارای روحیه همکاری و مشورت بالایی هستند و نقاط ضعف و قوت خود را به شکل کامل میشناسند و اگر کسی از آنان انتقاد کند، میپذیرند و یا در خلوت خود به آن فکر میکنند. استعدادهای خود را میشناسند و به آن افتخار میکنند، اهداف خود را در زندگی مشخص کرده و در مسیرش حرکت میکنند.
وی خطاب به طلاب گفت: افرا خودآگاه به دلیل اینکه از حقوق و مسئولیتهای خود آگاه هستند و مسئولیت کارهای خود را به عهده میگیرند، در زمان بروز مشکلات در میان خانواده و یا اجتماع، به درستی میتوانند فضای ایجاد شده را مدیریت نمایند.
وی از جمله خصوصیات افراد خودآگاه را، جرأتمندی و قدرت نه گفتن به موقع دانست و افزود: جرأتمندی با جسارت و قدرت نه گفتن هم با غرور و لجبازی فرق میکند.
وی مهارت خودآگاهی را دارای دو نتیجه مهم دانست: یکی دستیابی به هویت و هویتیابی و پاسخ به این پرسشها که «من که هستم، از کجا آمدهام و به کجا خواهم رفت؟ و دوم «رسیدن به عزتمندی که از ارزش و جایگاه ویژهای برخوردار است.»