به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران، با خانم سلمه امجدیان طلبه فرهیخته مرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها رتبه دوم نهمین جشنواره علامه حلی (ره) مصاحبه ای صورت گرفت که تقدیم حضور می گردد:
خانم سلمه امجدیان رشته مدرسی ادبیات عرب که سطح دو حوزه را در شهرستان سنقر از استان کرمانشاه و سطح ۳ را در مرکز تربیت مدرس حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها قم و جزء جامعه نخبگانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران می باشد.
1. لطفا نام اثر پژوهشی برگزیده در این جشنواره و سایر آثار برگزیده خود را معرفی نمایید.
مقاله رتبه برتر در همایش عرفان های نو ظهور و کاذب در سطح استان کرمانشاه
مقاله شایسته تقدیر در جشنواره علامه حلی با عنوان بازخورد اعمال انسان در دنیا از منظر آیات و روایات در استان کرمانشاه
نام اثری که در جشنواره علامه حلی قم مقام آورده است بررسی انواع استعاره در ستایش ها و نکوهش های اميرالمؤمنين از مردم کوفه در خطبه های نهج البلاغه و نامه اول
2.از نظر شما روند ارتقاء رتبه علمی - پژوهشی طلاب در سالهای اخیر و به طور کلی ارزیابی شما از وضعیت کنونی طلاب مدارس علمیه استان قم از جهت مشارکت در مسابقات علمی- پژوهشی چگونه است؟
بنده به این علت که ساکن قم نبوده و اطلاعاتی از حوزه و طلاب و برنامه های پژوهشی آنان ندارم نمی توانم اظهار نظر نیز داشته باشم اما در استان کرمانشاه پژوهش و فعالیت ها کما فی السابق نیست و بیشتر برنامه ها حالت گزارشی پیدا کرده و کیفیت فدای کمیت شده و هرساله طلابی که علاقه چندانی به امر پژوهش ندارند بالاجبار مقالاتی ارائه می نمایند که از نظر کیفی و عملیاتی چندان کاربردی ندارند.
امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: کونوا دعاة العلم ولاتکونوا رواة العلم؛ اندیشمند و کنجکاو در دانش باشید، فقط راوی دانش نباشید. نقّال فراوان است، مهم این است که طلبه را وادار کنیم به تفکر، اندیشه، خلاقیت و نوآوری، لذا آن حضرت معلمی را می ستایند که اندیشیدن را بیاموزد نه اندیشه ها را. یک اصل بسیار مهم در حوزه که اهتمام جدی معاونین پژوهش را می طلبد.
3.با یک نگاه نقادانه، کاستیها و بایستههای پژوهشی طلاب حوزه خواهران جهت ارتقاء کیفی و کمّی آثار پژوهشی را تبیین بفرمائید.
نداشتن برنامه منسجم و راهبردی از جانب مسئولین امر برای طلاب جهت حضور در عرصه ارزشمند پژوهشکه از مصادیق آن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- عدم برنامه ریزی مناسب در جهت کیفی سازی برنامههای پژوهش محور
- عدم برنامه در راستای ارتقاء علمی و مهارتی طلاب در امر پژوهش
- نداشتن راه کار مناسب جهت تشویق و ترغیب طلاب جهت پژوهش
- عدم حمایت از طلاب مستعد در مقوله پژوهش
- برخوردار نبودن طلاب پژوهشگر از امتیازات ویژه جهت چاپ مقاله و پایان نامه و...
- نبود و یا کمبود اساتید مسلط به امر پژوهش جهت تشکیل کارگاه های مقاله نویسی و...
- فراهم نکردن زمینه ارتقا دانش پژوهان در محورهای متفاوت مقاله نویسی، ارزیابی مقالات، ژورنال کلاب و...
4.به نظر شما علت وقفه های طولانی در نگارش پایان نامه های سطح3 چیست؟
علت وقفه های طولانی در نگارش، عدم شناخت از پژوهش و چگونگی آن و نیز نداشتن مهارت لازم در موضوع یابی، پروپوزال نویسی، جمع آوری مطلب و نداشتن تحلیل، عدم برنامه ریزی و نداشتن مدیریت زمان از جانب طلاب به علت تنبلی و بی برنامهگی است.
سخت جلوه دادن پایان نامه و انتخاب موضوعات سنگین از جانب برخی اساتید و از همه مهم تر کُند بودن روند تایید موضوع و طرح اجمالی از جانب مرکز نیز سبب شده که نگارش مقالات و پایان نامه ها یک پروسه طولانی را طی کند.
5.راهکارهایی که بنظر شما برای حضور فعال پژوهشی طلاب در مجامع علمی موثر است را بیان بفرمایید. (بعنوان نمونه، طرح و برنامههایی که جهت ترغیب و تشویق دانشپژوهان در پیش گرفتهاید).
- تشویق و انگیزه سازی و تقویت روحیه پژوهشی دانش پژوهان با تشویق مادی و معنوی و دادن امتیازات ویژه به آنان
- شناسایی افراد مستعد و خلاق در امر پژوهش و بستر سازی مناسب جهت شکوفایی استعداد های علمی و پژوهشی طلاب
- برگزاری دوره و کارگاه های متنوع و گوناگون در راستای تربیت علمی پژوهشی طلاب علاقمند به پژوهش و راهبری آنان
- احیا کردن کانون و انجمن های علمی پژوهشی و دادن امتیازات ویژه به طلابی که فعالیت دارند.
- اختصاص دادن واحدهای مجزا به پژوهش جهت بالابردن مهارت عملي طلاب در امر پژوهش
از فرصتی که به این گفتگو اختصاص دادید، متشکریم.